کتاب چهره ها

مطالب تاریخی ، مذهبی ، اجتماعی

کتاب چهره ها

مطالب تاریخی ، مذهبی ، اجتماعی

در جستجوى مسلم

ابن زیاد به وسیله غلام خود معقل جاى مسلم را شناخت بدین طریق که سه هزار درهم به او داد و گفت چند روزى با دوستان و یاران مسلم رفت و آمد کن و خود را یکى از آنان نشان ده و این پول را هم بده و بگو من طرفدار پیشرفت شما هستم . این پول را هم در راه تهیه وسایل جنگ مصرف کنید و از این راه اعتماد آنان را جلب کن ، تا بدین وسیله جاى مسلم را بشناسى و او را پیدا کنى و نزد وى بروى ، معقل دستور ابن زیاد را به کار برد و اول بار در مسجد کوفه با مسلم بن عوسجه اسدى که یکى از بزرگان شیعه بود و روز عاشورا هم به شهادت رسید طرح آشنایى ریخت ، چه از مردم مى شنید که مى گفتند مسلم هم براى امام حسین علیه السلام بیعت مى گیرد، معقل که براى پیشرفت مقصود خود از گفتن هر دروغى و انجام هر خیانتى باک نداشت ، به مسلم بن عوسجه گفت من مردى از اهل شام هستم و خدا نعمت دوستى اهل بیت پیغمبر و دوستانشان را به من ارزانى داشته است و ضمن این سخنان مى گریست ، سپس گفت سه هزار درهم پول هم دارم و مى خواهم با این مردى که مى گویند از حجاز به کوفه آمده است تا از مردم براى پسر پیغمبر بیعت بگیرد بدهم و او را بدینوسیله زیارت کنم ، اما با کمال تاسف دستم به دامن وى نمى رسد، و کسى را نیافتم که مرا هدایت کند و به این سعادت برساند و از همه در جستجو بودم تا اکنون به من گفتند که شما با خاندان عصمت و طهارت نبوى (ع ) آشنایى دارید و اکنون دست به دامن شمایم که این پول ناقابل را از من بگیرى و مرا نزد مسلم بن عقیل ببرى ، چه من برادر مسلمان تو و محل اعتقادم و اگر بخواهى هم اکنون و پیش از رسیدن خدمت مسلم بیعت مى کنم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد