کتاب چهره ها

مطالب تاریخی ، مذهبی ، اجتماعی

کتاب چهره ها

مطالب تاریخی ، مذهبی ، اجتماعی

زمینه قیام

البته زمینه این قیام و وضع حکومت اسلامى آن را روز، به روش و عظمت و ادراک لزوم این قیام کمک کرده و به هر جهت هر کس براى ترمیم این فصل از تاریخ اسلام قلم به دست گرفته جز از عظمت و بزرگى و شجاعت و صراحت و مردانگى و حریت و آزادمنشى رهبران قیام چیزى ننوشته است ، اما با کمال تاسف از ناحیه طرفداران جاهل یا دوستان تندرو و مطالبى بى اساس و افسانه هایى عامیانه و دروغ هایى گمراه کننده وارد نوشته ها و گفتارهاى مربوط به این قسمت شده است ، و یکى از بزرگترین خدمات به ساحت مقدس سالار شهیدان پاک و منزه داشتن کربلا از هرگونه دروغ و افسانه و مطلب بى اساس است و این کارى نیست که انجام آن را بتوان از عامه مردم خواست یا از مردمان کم سواد انتظار داشت ، چه آنهایند که این مصیبت را به بار آورده اند و کارى بر خلاف هدف مقدس رهبر این انقلاب انجام مى دهند و گمان مى کنند که مى توان حق را به وسیله باطل ، و راست را به وسیله دروغ ، و امانت را به وسیله خیانت ، و تقوى را به وسیله بى تقوایى و بى احتیاطى ترویج کرد.
تاریخ قیام امام حسین علیه السلام را از هرگونه مطالب ضعیف و نامعقول و بى ماخذ برکنار داشتن و به آنچه نویسندگان دو قرن سوم و چهارم هجرى نوشته اند اکتفا کردن جز از عهده دانشمندان آگاه و با تقوى ساخته نیست و بر آنها است که با زبان و قلم ، واقعیت ها را بگویند و ترویج کنند و از دروغ ها و افسانه ها در نوشته ها و گفته هاى خود پرهیز داشته باشند، باشد که روزى این فصل بسیار مقدس و روشن و صریح تاریخ اسلام چنانکه شایسته رهبر بزرگوار معصوم آن است بر اساس حق و راستى و امانت در نقل ، گفته و نوشته شود، و در آن صورت است که بیش از پیش ارزش این قیام عظیم و عظمت و بزرگوارى پرچمدار آن ظهور خواهد کرد، و حتى سیماى مجالس ‍ سوگوارى با جهانى از عظمت و بزرگى و فداکارى و اخلاص و جهاد و پایدارى و استقامت و جوانمردى جلوه گر خواهد شد.

پرافتخارترین فصل تاریخ اسلام

تاریخ نهضت و قیام مقدس ابا عبدالله الحسین علیه السلام یکى از پرافتخارترین فصول تاریخ اسلام است ، و حوادث مهم این دوره کمتر از یکسال که از نظر کمیت بسیار کوتاه و از نظر کیفیت بسیار پراثر و جاوید و زوال ناپذیر است باید مورد توجه دقیق و مطالعه قرار گیرد.
در هر یک از فصول تاریخ اسلام و غیر اسلام کم و بیش تحریف هایى روى داده و مى دهد، این تحریف ها سیماى حوادث تاریخى را عوض مى کند و کار تحقیق محققان آینده را دشوار مى سازد و غالبا به وسیله طرفداران تندرو و یا مخالفان کینه توز در حریم تاریخ روى مى دهد. کدام صفحه تاریخ را مى توان یافت که گرفتار بلاى تحریف نشده باشد؟ و دستى خیانت کار سیماى واقعى آن را دگرگون نساخته باشد؟
در تاریخ نهضت ابا عبدالله الحسین علیه السلام مى توان گفت که دشمنان کینه توز راهى به تحریف این فصل از تاریخ نیافته اند و این قیام به قدرى صریح و روشن و مقدس و غیر قابل انتقاد بود، که حتى دشمنان پدرش امیر مومنان و برادرش امام حسن علیه السلام در مقابل او سر تعظیم فرود آورده اند و نهضت وى را با جان و دل ستوده اند.

خروج امام از مدینه

فرداى آن روز که شنبه 28 ماه رجب بود ولید دیگر بار نزد امام فرستاد تا براى بیعت حاضر شود، امام در جواب فرستاده ، وى گفت امشب هم بماند تا فردا تصمیم خود را بگیریم و همان شب یکشنبه 29 ماه رجب سال شصت هجرى با همسران و برادران و برادرزادگان و بیشتر افراد خانواده خویش از مدینه بیرون رفت و شاهراه مکه را در پیش گرفت و داستان موسى بن عمران را یادآورى مى کرد.
نخرج منهما خالقا یترقب قال رب نجنى من القوم الظالمین  هنگامى که به امام گفته شد کاش شما هم مانند ابن زبیر از بى راهه مى رفتید تا بر شما دست نمى یافتند، فرمود: به خدا قسم من از بیراهه نخواهم رفت تا هر چه خدا بخواهد پیش آید، از ماه شعبان سه روز گذشت و شب جمعه امام علیه السلام وارد مکه شد و به یاد قصه موسى پیامبر مى فرمود: و لما توجه تلقاء مدین قال عسى ربى ان یهدینى سواء السبیل .
حاجیان در مکه نزد امام علیه السلام رفت و آمد مى کردند و حتى ابن زبیر که نیک مى دانست با بودن فرزند پیغمبر کسى با او بیعت نخواهد کرد و مقام امام از هر جهت از وى بالاتر است همه روزه خدمت امام شرفیاب مى شد.